رد شدن به محتوای اصلی

نیک رفتاری، نشان خودساختگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

Orodthe-Great-90
 
آدمهای بدکردار، از سکوت خردمندان نیز می هراسند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آدمهای فرهمند، به نیرو و توان خویش باور دارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آنکه شکوه خرد و اندیشه را دید، هیچگاه گردن کشی پیشه نکرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آدمی تنها زمانی دربند رویدادهای روزمره نخواهد شد، که در اندیشه ای فراتر از آنها، در پرواز باشد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آگاه، بر داشته های خود بیناست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آگاهی، آرمان را نزدیک می کند و از دوباره رَوی، بازمان می دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آنکه زیبایی خرد را ندید، گرفتار زیبایی آدمیان شد و بدین گونه، از هر چه داشت، تهی گشت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

آنگاه که مردم بر داشته های خویش آگاه باشند، دیگر تن به ستم نمی سپارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

با روشنگری، می توان پیشدار بسیاری از آشوب ها بود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

بازده خرد برای اندیشمند، سخن جاودانه است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

بازده رنج و سختی خردمندان، اندرزهای شیرین و پندآموز است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

برای آنکه روانت را بپروری، در آغاز با خود یکی شو. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

برای بدست آوردن خرد، باید کاوید و پژوهش نمود و از تجربه ها بهره گرفت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

برای دلهره شبانگاهان، نسیم گرما بخش خرد را همراه کن. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

برای رسیدن به گنج خرد، بارگاه دانشت را بزرگتر بساز. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی



پوستر های بسیار زیبا برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم Orodism KPIIKm


پوستر های بسیار زیبا برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم Orodism KPIIOm


پوستر های بسیار زیبا برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم Orodism KPIITm


برای کشوری که خردمندانش خانه نشین باشند، باید گریست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

برآیند داشتن خرد، بینایی و پرواز بیشتر فکر و اندیشه است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

بیداری و خیزش مردمی، بدون آگاهی، شدنی نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

پیامد دانایی، پذیرفتن بار ساماندهی دیگران است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

صوفی مسلکان برای آنکه افکار اهریمنی خویش را گسترش دهند

ارد بزرگ میگوید: صوفی مسلکان برای آنکه افکار اهریمنی خویش را گسترش دهند می گویند نیاز را باید از بین برد چون نیاز سبب دگرگونی می گردد و دگرگونی از دیدگاه آنان رنج آور است! حال آنکه هدف آدمی از زیستن، و درک زوایای پنهان دانش است. به جای گوشه نشینی و خرده گیری باید با ابزار دانش سبب رشد میهن شد و امنیت را برای خود و آیندگان بدست آورد کردارهای همراه با آز و نیاز [نه آز]، که رد پای آن را در تاریخ ایران به آسانی میتوانیم بیابیم، در باور ایرانیان از گونه کردارهای اهریمنانه به شمار میروند. انسان آزورز، با بهره گیری از ویژگیهای فرهمندانه ی ظاهری، با گردآوری نیرو، ناخویشتنداری و خشم اهریمنی خود را بر سر نیروهای کمینه طبیعت فرو میریزد. نیازورز نیز، همچون آزورز خشمی در درون خود دارد، اما از داشتن ویژگیهای برون گرایانه محروم است، ازین رو بیکنشانه، خشم را به درون خویش فرومیفکند تا بنیانهای درون را نابود سازد. او از زیستن در گیتی رنج میبرد، زیرا چنانچه بخواهد پای در جایگاه هستومندان و زندگی باوران بگذارد، وادار میشود بی کنشی گذشته را به کناری نهد. و این برابرست با زایایی در هر درنگ و درگیر شدن ب...

بن و ریشه هستی

ارد بزرگ می گوید : بن و ریشه هستی مانند گردونه ای دوار است که همه چیز را گرد رسم کرده است برسان : گردش روزها ، چرخش اختران و ستارگان ، چرخش آب بر روی زمین ، زایش و مرگ ، نیکی و بدی ، گردش خون در بدن ، حرکت اتم و … یکی از تفاوتهای بنیادین اندیشه ی ایرانی و سامی، نگرش گردونه ای آریاییان به هستی و پدیده هایش است. جهان اندیشه ی ایرانی، "پس از مرگ" نیز دارد چرا که آنها هرگز به "آخر خط" نمیرسند، هر پایانی برای ایشان سرآغازی دیگر است، زیرا مرگ را پسرفتی اهریمنانه میدانند. به وارون، در اندیشه ی سامیان، هستی و به ویژه زمان ساختاری راسته ای [خطی] دارد. سامیان بر این باورند که جهان روزی آغازیده است و روزی میمیرد، آنها زمان را دارای آغاز و پایان میدانند. در حالی که هندیان آریایی به تناسخ [گردش همیشگی روانها در تن] باور دارند. ایرانیان زروانگرا نیز، زمان را به چهار دوره سه هزار ساله بخش میکردند دوره نخست که آفرینش، مینوی است. دوره دوم یا بندهشن که اورمزد هستی را می آفریند، بی آنکه اهریمن را بدان راهی باشد. دوره سوم یا گمیچشن که اهریمن هستی را با بدی می آلاید و در پایان، سه ه...

بهداشت روانی

بهداشت در ظاهر به معنی سلامتی است و در عین حال سلامتی فقط نداشتن بیماری نیست. فرد سالم علاوه بر داشتن بدن سالم باید خوشحال و راضی هم باشد.‌ فرد سالم باید توانایی برخورد با مشکلات، محرومیت‌ها و شکست‌ها را داشته باشد و بتواند با استفاده از قدرت تطابق خود با محیط در کنار و پابه‌پای افراد دیگر زندگی کند. در این صورت است که نه تنها خود احساس رضایتمندی خواهد داشت، بلکه دیگران نیز از زندگی کردن با چنین فردی لذت می‌برند.‌ این فرد دیگران را آزار نمی‌دهد و به زحمت نمی‌اندازد به قول ارد بزرگ "اندیشه و انگاره بیمار ، آینده را تیره و تار می بیند ". چنین فردی را که از نظر جسم، روان و شرکت در اجتماع طبیعی است و روحیه خوبی نیز دارد را می‌توانیم سالم بخوانیم. بنابراین نبود بیماری و داشتن توانایی لذت بردن، تحمل، حل مشکل، ارتباط، کار و سازگاری از نشانه‌های سلامتی روانی می‌باشد.‌ کارشناسان معتقدند همانگونه که جسم به دلایل مختلفی چون سوءتغذیه، عوامل میکروبی، فرسودگی، کمبود مواد مورد نیاز خون و... دچار بیماری می‌شود روان هم ممکن است بیمار شود.‌ بیماران روانی احساس می‌کنند تعادل و سرزندگی خود...